-C. Lessenserie

Lessenserie

Thema Landschap – Levend Landschap

Levend Landschap Trefwoorden: natuur – cultuur klimaatverandering – klimaatadaptatie waarnemen – zintuigen fotografie Wie als groepsleerkracht verwachtingen laat varen en niet oordeelt, komt ver. Dan kan het zomaar gebeuren dat de hele klas met twinkelende ogen aan een ogenschijnlijk ‘moeilijk’ onderwerp werkt. Neem de workshop Levend Landschap, waarin kinderen in 4,5 uur tijd een scala

Thema Landschap – Levend Landschap Meer lezen »

Thema Bewoning – Udo, de eerste jongen in Kennemerland

Udo, de eerste jongen in Kennemerland  Trefwoorden: theater familie voetsporen ijzertijdboerderij Een kleine drie eeuwen geleden loopt de jonge Udo samen met zijn ouders en hun paard vanuit Friesland naar onze regio. Ze willen hier een nieuw bestaan opbouwen, want de Friese terpen zijn reeds allemaal bewoond. Hemeltje lief, wat een impact heeft zo’n verhuizing

Thema Bewoning – Udo, de eerste jongen in Kennemerland Meer lezen »

Thema Wijkermeer – Waaiers

Waaiers Trefwoorden: buitenhuizen beeldend Rijksmuseum Natuurschoon, kakelverse waar van vruchtbare landerijen, rust en ruimte in overvloed en met een zeilboot eenvoudig te bereiken. Niet zo vreemd dat de goed bedeelde Amsterdamse ondernemers in de 17e eeuw graag en vaak vakantie in deze regio vieren. Ze laten er luxueuze buitenhuizen bouwen, de zogenoemde lusthoven, waar de families

Thema Wijkermeer – Waaiers Meer lezen »

Thema Wijkermeer – Van Rederijker tot Stadsdichter

Van Rederijker tot Stadsdichter Trefwoorden: Buitenhuizen Poëzie Gouden Eeuw Een gedicht maken en met verve voordragen, een vaandel ontwerpen en uitwerken, én een boekje uitbrengen. Hatsjee, literatuur, poëzie, grafisch ontwerp, beeldende kunst en drama in een. In een serie van vier lessen komt een mooie periode uit de regionale geschiedenis aan de orde: de Rederijkerskamers,

Thema Wijkermeer – Van Rederijker tot Stadsdichter Meer lezen »