Digitale verdediging

Verdediging Kern van Kennemerland

Trefwoorden:

  • mediawijsheid
  • geheimtaal
  • hacken

Hoe verdedig je jezelf, een land of continent? Niet alleen met fysieke zaken als bunkers, vestingen, wapens, mankracht en machines, maar sinds mensenheugenis ook met geheimtaal. Onderschat die taal niet! Wel eens van ‘moegdreek tarpen’ gehoord? Of het Enigma-apparaat? Allebei manieren om een codetaal te versturen. Vandaag de dag zijn dit soort versleutelde berichten nog steeds van levensbelang. Neem al die appjes, Instagramberichten, telefoontjes, stuk voor stuk onzichtbaar in geheimtaal omgezet zodat niemand kan ‘meeluisteren’. Firewalls, wachtwoorden behoren eveneens tot de moderne digitale verdedigingsmiddelen. Hoogste tijd om daar ‘ns wat meer over te weten te komen. Maak zelf een geheimtaal, ontsleutel, lees: hack de codes van anderen. Maar vraag je ook eens af of een geheimtaal of een Enigma-apparaat tot ons erfgoed behoren. Willen we dit tot ons erfgoed maken, gaan we het bewaken, of gaan we het kraken? Geschiedenis, taal, erfgoedwijsheid en een verhitte discussie als toetje van een veelzijdige creatieve les.

Doelgroep | Basisschool groep 5-6
Type | Lessuggestie
Soort les | Museum in de Klas 
Locatie | Eigen leslokaal
Aantal lessen | 1
Tijd | 60 minuten
Docent |eigen groepsleerkracht
Lesbenodigdheden | tekenpapier, potloden en kleurpotloden
Prijs | €  7,50
Code | KVK56V
Kerndoelen | 3 – 4 – 12 – 51 – 52 – 53 – 56
Vakoverstijgend| taal – omgevingsonderwijs

Gerelateerde items